Bra att veta
När något går sönder – så gör du rätt från början
Ibland händer det – något krånglar eller går sönder i huset. Kanske en dörr som kärvar, ett trapphusljus som slocknat eller något annat i vår gemensamma fastighet som inte fungerar som det ska. Då är det viktigt att du inte ringer en hantverkare själv, utan kontaktar styrelsen först. Annars kan du bli tvungen att stå för kostnaden själv – och det vill vi förstås undvika.
Vid akuta situationer – som brand eller annan fara för liv – ska du självklart först kontakta räddningstjänsten - 112. Men glöm inte att höra av dig till styrelsen så snart det går, så att vi kan hantera det som rör huset.
Du hittar styrelsens kontaktuppgifter på informationstavlan i entrén till ditt hus. Tveka inte att höra av dig om något verkar fel – vi hjälps åt att hålla huset i gott skick!
Småsaker som gör stor skillnad
I vår förening hjälps vi åt – och ibland är det just de små sakerna som gör att det känns extra trevligt att komma hem.
- Ser du lite grus i trapphuset eller källaren? En snabb sopning gör stor skillnad.
- Har någon råkat sätta handen på fönstret vid ytterdörren? En fuktig trasa fixar det på ett ögonblick.
- Hittar du ett kvarglömt papper eller plast på gräsmattan eller i rabatten? Släng det i soptunnan.
Det tar bara några sekunder – men tillsammans gör vi vår boendemiljö både finare och mer trivsam för alla.
Vårstädning i föreningen
Varje år i april eller maj har vi vårstädning – ett härligt sätt att både ta hand om våra hus och vår utemiljö, samtidigt som vi spara pengar för föreningen.
Vi hjälps åt med att:
- Städa gemensamma utrymmen
- Rensa och ansa i trädgården
- Ibland målar vi väggar, dörrar, golv eller tak
- Eller bygger något enklare – som en odlingslåda eller liknande
Ibland gör vi allt på en dag, andra år fördelas uppgifterna över en vecka så att alla kan bidra när det passar.
Du får i god tid chansen att välja vad du vill hjälpa till med – och varje liten insats gör stor skillnad!
Visste du att vi hyr ut – och tjänar på det?
Vi hyr ut flera olika utrymmen, och det är faktiskt en viktig inkomstkälla. När allt är uthyrt hjälper det till att täcka en betydande del av våra gemensamma kostnader. Det betyder i sin tur att vi kan hålla månadsavgifterna låga, samtidigt som vi bygger upp en ekonomisk buffert inför framtiden.
Det vi hyr ut är:
- 25 parkeringsplatser
- 6 garage
- 3 källarförråd
- 1 vindskontor
- 8 företagslokaler
All uthyrning sköts av styrelsen. Är du intresserad av att hyra något – en p-plats, ett förråd eller kanske en lokal? Hör bara av dig till: brfuppsalahusnr2@gmail.com
Tyck till och kom med idéer!
Det kan du göra på årsstämman, engagera dig i styrelsen, skriv motioner eller förslag till styrelsen.
Årsstämman är föreningens viktigaste möte – det är här du som medlem har möjlighet att vara med och bestämma! Du kan påverka beslut om ekonomi, underhåll, trivsel och vem som ska sitta i styrelsen. I vår förening hålls den någon gång mellan 1 november och 28 februari.
Att vara med på stämman är ett enkelt sätt att få koll på vad som händer i huset och vara med och forma framtiden för ditt boende. Ju fler som deltar – desto bättre beslut kan vi ta tillsammans.
Delta i styrelsearbetet
Visste du att det inte krävs att du är någon expert för att sitta i en bostadsrättsstyrelse? Vi som är med idag är vanliga grannar som tycker att det är viktigt att vår förening fungerar – både ekonomiskt och som plats att bo på. Det handlar mest om engagemang och vilja att vara med och påverka.
Vi är en liten förening, vilket gör att varje enskild insats spelar stor roll. Vill du vara med och göra skillnad? Kanske har du erfarenhet från något område, eller bara ett gott öga för ordning och reda. I så fall – hör av dig till valberedningen! Kontaktuppgifter hittar du på anslagstavlan i trappuppgången.
Inför årsstämman
Har du frågor du tycker att vi bör ta upp? Om du vill lämna ett förslag till stämman gör du det i form av en motion. Motioner som ska tas upp på stämman behöver lämnas i god tid för att styrelsen först behöver behandla dem på ett styrelsemöte. Det låter kanske krångligt, men det är egentligen rätt enkelt.
Så här skriver du en motion till årsstämman:
- Rubrik: Vad handlar förslaget om? Skriv en kort och tydlig rubrik.
- Framställan: Beskriv bakgrunden – vad är det som behöver lösas eller förbättras?
- Syfte: Varför är det viktigt? Vad vill du uppnå?
- Förslag: Avsluta med ett tydligt beslut: “Jag föreslår att föreningsstämman beslutar att…”
- Avslutning: Glöm inte att skriva datum, ditt namn och gärna namnförtydligande.
Skicka din motion antingen via mejl till brfuppsalahusnr2@gmail.com, eller lägg den i styrelsens postfack i 59:an.
Har du en idé eller förslag?
Du behöver inte vänta till årsstämman – vi i styrelsen tar gärna emot dina tankar när som helst under året!
Skriv ner ditt förslag och lämna det i vårt postfack i 59:an, eller mejla oss på:
brfuppsalahusnr2@gmail.com
Funderar du på att hyra ut i andra hand?
Att hyra ut sin lägenhet i andra hand kan vara ett bra alternativ om du till exempel ska plugga eller jobba på annan ort. Men innan din hyresgäst kan flytta in behöver du skicka in en ansökan till styrelsen – och få den godkänd.
Vi behandlar ansökningar på våra ordinarie möten, som hålls ungefär en gång i månaden. Så se gärna till att vara ute i god tid!
Det här behöver vara med i din ansökan:
- Anledningen till uthyrningen – exempelvis studier eller arbete på annan ort.
- Intyg om det behövs – t.ex. från arbetsgivare eller utbildning.
- Perioden du vill hyra ut under.
- Uppgifter om både dig och din hyresgäst – namn, lägenhetsnummer och kontaktuppgifter.
Blanketter finns på Bostadsrätternas hemsida:
https://www.bostadsratterna.se/mallar-och-blanketter
Namnskyltar – styrelsen fixar!
När uthyrningen är godkänd ordnar vi med nya namnlappar till postfack, tidningshållare och entrétavla. Tidningshållarens lilla plastficka är ganska ömtålig, så låt gärna bli att byta själv – annars kan du bli debiterad för en ny om den går sönder.
Om något ändras?
Om din uthyrning avslutas i förtid eller om du byter hyresgäst, måste du meddela styrelsen. Observera att vi bara godkänner andrahandsuthyrning ett år i taget. Vill du fortsätta hyra ut efter det, behöver du skicka in en ny ansökan, även om det gäller samma person.
Viktigt att tänka på
Även om någon annan bor i din lägenhet, är det du som medlem som har ansvaret. Det är din försäkring som betalar eventuella skador som uppkommer i lägenheten eller fastigheten. Det innebär att du behöver:
- Informera din hyresgäst om föreningens ordningsregler och rutiner – hur tvättstugan funkar, att kartonger ska vikas ihop innan de slängs, tyst tid mellan 22–07, och så vidare.
- Vidarebefordra viktig information från föreningen till din hyresgäst.
- Meddela den som hyr i andra hand att den förväntas hjälpa till med gemensamma aktiviteter t.ex. vårstädningen i ditt ställe.
- Vara den som kontaktar styrelsen om det behövs – inte hyresgästen (förutom vid akuta situationer).
Har du frågor eller funderingar är du alltid välkommen att höra av dig till oss i styrelsen – vi hjälper gärna till!
Funderar du på att ha inneboende?
Styrelsen vill ha namn och kontaktuppgifter till din inneboende. Vi behöver veta vilka som bor i huset i händelse av brand till exempel. Meddela oss via brfuppsalahusnr2@gmail.com