Andrahandsuthyrning/Inneboende

Att hyra ut sin lägenhet i andra hand kan vara ett bra alternativ om du till exempel ska plugga eller jobba på annan ort. Men innan din hyresgäst kan flytta in behöver du skicka in en ansökan till styrelsen - och få den godkänd

Vi behandlar ansökningar på våra ordinarie möten, som hålls ungefär en gång i månaden. Så se gärna till att vara ute i god tid!

Detta behöver vara med i din ansökan:

  1. Anledningen till uthyrningen - exempelvis studier eller arbete på annan ort.
  2. Intyg om det behövs - t.ex. från arbetsgivare eller utbildning.
  3. Perioden du vill hyra ut under.
  4. Uppgifter om både dig och din hyresgäst - namn, lägenhetsnummer och kontaktuppgifter.

 

Om något ändras?

Om din uthyrning avslutas i förtid eller om du byter hyresgäst, måste du meddela styrelsen. Observera att vi bara godkänner andrahandsuthyrning ett år i taget. Vill du fortsätta hyra ut efter det måste du skicka in en ny ansökan, även om det gäller samma person.

 

Viktigt att tänka på:

Även om någon annan bor i din lägenhet, är det du som medlem som har ansvaret. Det är din försäkring som betalar eventuella skador som uppkommer i lägenheten eller fastigheten. Det innebär att du behöver:

  • Informera din hyresgäst om föreningens ordningsregler och rutiner - hur tvättstugan funkar, att kartonger ska vikas ihop innan de slängs, tyst tid mellan 22-07, och så vidare.
  • Vidarebefordra viktig information från föreningen till din hyresgäst.
  • Vara den som kontaktar styrelsen om det behövs - inte hyresgästen (förutom akuta situationer).

Har du frågor eller funderingar är du alltid välkommen att höra av dig till oss i styrelsen - vi hjälper gärna till!

 

Inneboende:

Styrelsen vill ha namn och kontaktuppgifter till din inneboende. Vi behöver veta vilka som bor i huset i händelse av brand till exempel. Meddela oss via brfuppsalahusnr2@gmail.com

Blankett andrahandsansökan